John Bailey z Nagrodą za Całokształt Twórczości EnergaCamerimage

John Bailey (Fot. Materiały prasowe Camerimage)

Nagroda zostanie wręczona podczas zbliżającej się 27. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego EnergaCAMERIMAGE, która odbędzie się w tym roku w Toruniu w dniach 9-16 listopada 2019 r. 

Bailey był wielokrotnie nominowany do różnychnagród filmowych, w tym do nagrody Film Independent Spirit Awards za najlepsze zdjęcia w filmie Twardziele nie tańczą w 1988 r. i do Złotej Żaby na festiwalu CAMERIMAGE za Na zawsze moja w roku 1999. Jest także laureatem CableACE Award za The Search for Signs of Inteligent Life in the Universe w 1994 r., nagrody przewodniczącego Society of Camera Operators w 2001 r., nagrody im. Williama A. Frakera dla filmowego dziennikarza roku 2014, nagrody ASC za całokształt twórczości w 2015 r., nagrody zarządu Society of Camera Operators w 2018 r. oraz nagrody im. Gianniego di Venanzo w roku 2019. Niedawno został uhonorowany przez francuski rząd medalem Ordre des Arts et des Lettres. 

John Bailey zasiadał przez piętnaście lat w zarządzie Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej, a w latach 2017-2019 pełnił funkcję jej prezydenta.

John Bailey urodził się 10 sierpnia 1942 r. w Moberly, w stanie Missouri, jednak przez całe życie mieszkał w południowej Kalifornii. Po ukończeniu studiów filmoznawczych na Uniwersytecie Południowej Kalifornii pod koniec lat 60. Bailey zaczął otrzymywać pierwsze zlecenia zawodowe. Była to między innymi praca przy postprodukcji filmów promocyjnych dla American Airlines, a także asystowanie takim operatorom, jak Charles Correll, Erik DaarstadJohn Koester czy Gary Young. W 1969 r., po wstąpieniu do związku zawodowego, Bailey praktykował jako asystent i operator u boku takich legend Hollywood jak Néstor AlmendrosJules BrennerDave MeyersChuck RosherGregory SandorRic Waite czy Vilmos Zsigmond. Dzięki temu w połowie lat 70. miał okazję pracować przy wielu słynnych produkcjach, takich jak Two-Lane Blacktop (1971) Montego Hellmana, serialach Emergency! (1974) i Kojak (1975), a także Niebiańskich dniach(1976) Terrence’a Malicka oraz Trzech kobietach (1977) Roberta Altmana.

Zaledwie parę lat później Bailey został autorem zdjęć w tak znanych filmach jak Bulwarowe noce (1978) w reżyserii Michaela Pressmana i Amerykański żigolak (1980) Paula Schradera. Pod koniec lat 80. i w latach 90. kontynuował współpracę ze Schraderem przy filmach Ludzie-koty (1981), Mishima (1984), Światło dnia (1986) i Na zawsze moja (1999). 

W 1980 r. Bailey współpracował z Robertem Redfordem przy głośnym filmie Zwyczajni ludzie, a wkrótce potem z Johnem Schlesingerem przy Słodko-gorzkiej autostradzie. Wśród reżyserów, którzy wielokrotnie korzystali z usług Baileya, byli także Lawrence Kasdan (Wielki chłód, 1982; Silverado, 1984; Przypadkowy turysta, 1988), Michael Apted (Przez kontynent, 1980; Krytyczna terapia, 1996; Zawsze na dnie, 1997) i Ken Kwapis (Wibracje, 1987; Stowarzyszenie wędrujących dżinsów, 2004; Licencja na miłość, 2006; Kobiety pragną bardziej, 2007; Na ratunek wielorybom, 2010; Piknik z niedźwiedziami, 2014). Okazała filmografia Johna Baileya obejmuje również takie tytuły, jak Wspomnienia z Brighton Beach (1985) Gene’a SaksaTwardziele nie tańczą (1986) Normana MaileraDzień świstaka (1992) Harolda RamisaNa linii ognia (1992) Wolfganga Petersena czy Konspiracja.com (2000) Petera Howitta.

Redakcja / Materiały Biura Prasowego Camerimage

Leave a Comment